20 decembrie 2014

Bradut de Craciun

M-am tot gandit ce cozonac sa fac. Pana la urma am facut cu mac, ca tot ne place enorm de mult. Si cum am un copil acasa si imi place sa ma joc cu aluaturi, nu puteam sa nu incerc si modelul "bradut"!:) Craciun Fericit!

Ingrediente:

Pentru aluat:
  • 250 g faina
  • 50 g unt
  • 100 ml lapte
  • 1 ou
  • 2 linguri zahar
  • 1/2 cubulet drojdie
  • un praf de sare
Pentru umplutura:
  • 125 g mac
  • 75 g zahar
  • 70 ml lapte
  • un galbenus si 2 linguri de lapte pentru uns deasupra

Mod de pregatire:

Se amesteca faina cu praful de sare. Drojdia se freaca impreuna cu o lingurita de zahar si cateva linguri de lapte caldut, apoi se toarna peste faina si se lasa la dospit cateva minute. 

Se topeste untul in laptele caldut si se amesteca cu oul batut. Se toarna toate peste faina, se amesteca bine, apoi se framanta un aluat moale si nelipicios care se lasa la dospit o ora in loc caldut.
Intre timp pregatim umplutura: se pune la fiert laptele cu zaharul, se adauga macul si se fierbe pana se ingroasa, apoi se lasa la racit.
Se imparte aluatul in doua. Se intinde cu sucitorul o foaie subtire pe care o asezam pe o hartie de copt. Nu am avut sablon, am taiat mai intai baza bradutului, trunchiul, apoi am fixat mijlocul sus si am taiat marginile cu un cutit mare de bucatarie. Resturile le-am pus deoparte. Odata decupata prima foaie, celelalte le-am taiat dupa modelul ei. 

Se aseaza jumatate de umplutura pe prima foaie si se intinde cu grija peste tot lasand cam 1 cm la margini.
Se intinde a doua foaie si se aseaza cu grija peste umplutura, iar apoi se decupeaza dupa prima. Cu restul de la prima si a adoua foaie am intins o a treia. 
Se aseaza jumatatea ramasa din umplutura pe a doua foaie si se indinde pana aproape de margini, apoi se pune ultima foaie si se lipesc bine marginile.
Cu ajutorul unui cutit foarte bine ascutit am inceput sa tai fasii groase de un deget de o parte si de alta a "trunchiului". Cand am terminat, le-am rasucit de cateva ori cu grija sa nu se rupa. "Ramurile" de jos se pot rasuci de vreo 3 ori, cele de la mijloc de 2 ori iar cele de sus doar o data.

Am transferat bradutul intr-o tava mare de aragaz, unde l-am lasat sa mai dospeasca putin, pana m-am ocupat de alt cozonac. Inainte sa-l dau la cuptor, l-am uns cu galbenusul amestecat cu lapte. 
Se coace 30-40 de minute in cuptorul incins pana se rumeneste frumos.
Se poate pudra putin cu zahar praf, ca sa-i dea un aspect de bradut nins.
Copiii vor fi cu siguranta incantati de asa un cozonacel. Pofta buna!


3 comentarii:

Persoane interesate